Dalam
dialek Kelantan, perkataan ‘pusu’ adalah merujuk kepada busut. Sebab itu,
sarang anai-anai yang membusut atau berlonggok di atas tanah dipanggil pusu. Anai-anai
bersarang di dalam pusu membentuk koloni anai-anai yang ada raja dan permaisuri
serta anai-anai pekerja.
Ada
pepatah, ‘berak atas pusu’ yang membawa maksud perbuatan individu atau kumpulan
yang mengaku melakukan sesuatu perkara kebaikan yang besar, sedangkan
sebenarnya ada pihak lain lebih banyak melakukan perkara kebaikan tersebut.
Pusu
ada jantan dan betina, tetapi bukan pasangan untuk melahirkan anak. Jenis pusu jantan
atau pusu betina adalah merujuk kepada bentuk pusu berkenaan. Pusu betina
bentuknya agak besar dan bulat bentuknya. Manakala pusu jantan pula bentuknya lancip
iaitu tirus di bahagian atas.
Sebagai
serangga sosial yang hidup secara berorganisasi, setiap individu memainkan
peranan yang besar bagi memastikan pusu dalam keadaan baik dan penghuni di
dalamnya selamat.
Apabila
pencerobohan yang mengakibatkan kerosakan pada pusu seperti keretakan mahupun
lubang pada pusu berlaku, anai-anai akan mengetukkan kepalanya pada dinding pusu
sebagai penggera kecemasan kepada penghuni lain.
Apabila
kecemasan berlaku, larva anai-anai akan dipindahkan ke bahagian yang lebih
selamat manakala jalan masuk di mana raja dan ratu tinggal akan disekat dengan
membina benteng untuk menutupi laluan masuk tersebut.
Kemudian,
kawasan kerosakan akan dikepong oleh askar anai-anai, dan pekerja anai-anai
akan mengangkut bahan-bahan untuk membaiki kerosakan pusu.
Apabila
kerja pembaikan pulih selesai, anai-anai akan berkelakuan dan bertindak seperti
kebiasaan.
Sebenarnya
apa yang berlaku itu dapat kita lihat apabila setiap kali kita meruntuhkan
pusu, maka akan ‘tumbuh’ pusu baharu di tapat berkenaan.
Sebab
itu, untuk memusnahkan anai-anai perlu dilakukan pembongkaran keseluruhan
merosakkan tempat tinggal mereka, terutama mencari ratu dan raja yang
melahirkan koloni anai-anai itu.
No comments:
Post a Comment