Unified Examination Certificate atau
singkatannya UEC adalah sijil bagi pelajar lepasan Sekolah Menengah
Persendirian Cina (SMPC). UEC merupakan ujian peperiksaan menengah yang
ditadbir oleh Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong)
sejak tahun 1975.
SMPC menerima pelajar daripada pelbagai kaum dan
agama termasuk pelajar Melayu.
Sekolah-sekolah Cina ini diasaskan oleh
etnik Cina di Malaysia sejak awal abad ke-20. Namun, pada awal 1960-an,
susulan Penyata Rahman Talib dan Akta Pendidikan 1961,
sekolah-sekolah ini ditawarkan menjadi sekolah bantuan penuh
kerajaan dengan syarat mereka menjalankan sistem dan
kurikulum kebangsaan.
Semua sekolah rendah dan sebahagian sekolah
menengah Cina menerima tawaran ini manakala sebahagian daripada
sekolah menengah itu enggan dan mahu mengekalkan status persendirian
dan bebas mereka.
Sekolah-sekolah yang menerima tawaran
tersebut kini dikenali sebagai Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (Cina)
(SRJKC) dan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (Cina) (SMJKC),
manakala yang lain kekal sebagai Sekolah Menengah Persendirian
Cina (SMPC).
Ketika in, terdapat sejumlah 60 Sekolah
Tinggi Persendirian Cina di Malaysia. Bilangan ini tidak bertambah sejak
tarikh tersebut. Mereka diuruskan oleh Lembaga Pengurus Sekolah Cina
Malaysia (Dong Zong).
Perlu disebutkan tawaran yang sama dibuat
kepada Sekolah Rendah Tamil yang semuanya diubah menjadi SRJKT.
Tetapi berbeza dengan masyarakat Cina, sekolah menengah Tamil
tidak pernah wujud. Oleh itu, tidak ada Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan
Tamil atau Sekolah Menengah Persendirian India/Tamil dan tidak wujud
peperiksaan khas (seperti UEC) bagi pelajar dalam Bahasa Tamil.
SMPC beroperasi seperti sekolah swasta sepenuhnya.
Sekolah-sekolah ini tidak menerima sebarang bantuan dari
Kerajaan, tidak menjalankan kurikulum kebangsaan dan tidak
mengambil peperiksaan awam Malaysia.
Sebaliknya, SMJKC dan
SRJKC adalah seperti Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) yang menjalankan
kurikulum kebangsaan serta menerima bantuan perkapita, guru dan
seumpamanya daripada kerajaan.
Walaupun pada awal penubuhan
sekolah-sekolah Cina di Malaysia kurikulumnya berkiblatkan negeri China
dan Taiwan, kurikulum SMPC dan UEC telah di”Malaysia”kan. Kini, tidak
ada lagi mana-mana bahagian kurikulum UEC yang dicedok daripada kurikulum
negara lain dan kesemua panel penggubal kurikulum adalah rakyat
Malaysia.
Banyak universiti luar negara dan Institusi
Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) di Malaysia menerima pelajar lepasan UEC
dengan mengiktirafnya sama seperti STPM/A-Level.
Oleh kerana UEC telah diiktiraf oleh lebih
200 IPT di seluruh dunia, termasuk kebanyakan IPTS Malaysia,
standard akademiknya diandaikan memadai.
Kebanyakan pihak yang mempertikaikan UEC
tidak mempertikaikan standard akademiknya. Standard
akademik mata-mata pelajaran UEC (kecuali Bahasa Melayu dan
Sejarah) tidak menjadi sebab penentangan.
Isu utama mengenai UEC sebenarnya
melibatkan aspek pembangunan jati diri rakyat Malaysia dan sejauh mana
lepasan UEC memenuhi aspirasi dan falsafah pendidikan
Kebangsaan termasuk keupayaan Bahasa Melayu, kefahaman
terhadap sejarah dan semangat patriotisme Malaysia.
No comments:
Post a Comment