Sunday 2 February 2020

AHLI KEMUDI TEMUI LUBUK EMAS

Sabtu kami berkumpul. Kami sambung sesi menuntut ilmu dalam perniagaan dan keusahawanan. Bermula pada pukul 9.30 pagi.

Pada pukul 12 tengah hari, kami semua sudah buka kedai. Cepat. Namun kedai kami tiada pintu, tiada rak apatah lagi barang untuk disentuh.

Istimewanya kedai kami dibuka 24 jam sehari. Tujuh hari seminggu. Hari Raya Aidilfitri pun kami buka. Raya Cina dan Depavali lagi sakan kami berniaga.

“Tidak tutup ‘ma...’.”
Kedai kami dalam komplek yang sangat luas Shopee.Luas macam gurun Sahara yang dalam adanya aosis sempurna seperti taman syurga.

Cuma barang dalam kedai belum cukup. Bila sudah sempurna kami akan bagi tau nama lot dalam kompleks itu di sini.

Lepas buka kedai kami belajar cara nak promosi. Iklan kami tidak semahal di surat khabar dan tv tempat kami bekerja dulu. Kami tidak mampu. Mungkin satu hari nanti kami akan iklan di sana.

Kalau kami kaya kami nak beli iklan banyak-banyak kami tak mau surat khabar lain tutup.

Di FB ads dengan hanya RM25 kami boleh bertemu lebih 1,000 pelanggan. Kami boleh bermesra dan bertegur sapa. Produk kami akan mereka kenal.

Kemudian, kami diperkenalkan dengan pandai maya. Mereka guru yang hebat.

Oooo. Mata terbeliak. Baru semua tahu lubuk emas bukan di Lubuk Mandi, Marang. Nak banding dengan Sokor, Tanah Merah lagilah, bukit dah tak nampak pokok, baru jumpa emas. Itupun tak padan dengan emas.

Oooo. Lubuk emas ada dalam talian. Bukan talian telefon. Talian internet. Kata pandai maya yang bernama Khairul, ingat ini tahun 2020 bukan 1980.
Gali lubuk dalam talian. Macam-macam ada.

Kami tutup sidang ilmu dengan pesanan dari anak Melayu Pertama yang mendapat ijazah ekonomi kelas pertama dalam bidang ekonomi, Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Tok Pa sekarang jaga usahawan bumiputera yang pendapatan juta-juta yakni TERAJU. Kami bisik sedikit kepada Tok Pa tengok-tengok sama kami yang nak juga rasa jadi jutawan.

Kami sebut ‘kami’ sebab kami ramai. Kami ada lebih kurang 40 orang. Semua nak cari makan. Sekarang baru fasa nak isi perut dulu sebab ramai kami sudah tiada kerja. Tetapi tak salahkan nak mimpi wang berjuta-juta.

Kami tidak akan jumpa guru-guru untuk berniaga tanpa pertolongan daripada Pengerusi Kelab Usahawan Wanita Kelantan (KUWAK), Puan Ariati Salleh.
Terima kasih semua.

Program Usahawan KEMUDI memasuki fasa ketiga untuk peringkat permulaan.

Moga-moga perut kami terisi dan dilimpahkan rezeki untuk membantu yang lain.

Satu kisah dongeng ‘rolit’ hari ini untuk masa depan yang ‘dikoya’ dan ditulis oleh ambo pacal lagi hina.

Catatan: 
Azran Fitri Rahim
Presiden
Kelab Media Kelantan Darulnaim (KEMUDI)

No comments:

Post a Comment