Wednesday 12 August 2020

CARA CUCI KOMPUTER


Tahukah anda komputer atau gadjet anda perlu dicuci sekali-skala? Cuci daripada habuk yang lekat pada skrin, kipas penyejuk, heat-sink, celah-celah papan-ibu (motherboard) dan sebagainya. Kalau dalam keadaan berabuk akan menyebabkan sesuatu yang tidak baik kepada fungsi peralatan tersebut.

Itu pada fizikal atau luaran; pada dalaman juga perlu dicuci. Namun tentu sekali maksud cuci luaran tidak sama dengan cucu dalaman. Cuci dalam bahasa inggeris ialah 'clean'.

Apabila komputer dihidupkan, mulalah motherboard melaksanakan (execute) kod arahan (instruction code) pada BIOS (Basic Input/Output System) yang ada pada ROM (Read Only Memory).

Lepas tu test hardware semua ok ke tak. Kemudian baru la load data dari CMOS; yang simpan setting data motherboard. Jadi lepas tu, dari setting kat situ, ter-load-lah OS. Ok, bab cuci sekarang ni pada memory dan disk space.

Cuci data pada memory yang tak digunakan, secara manual atau pilihan pengguna, ini boleh mempercepat experience pengguna. Disk space pula, seeloknya ada ruang yang cukup untuk pengunaan sementara. Lagi satu bab cuci ni ialah, mencuci komputer anda dari malware.

Kesimpulanan permulaan ini, adalah wajar untuk pengguna komputer mencuci device mereka, baik fizikal mahupun virtual.

No comments:

Post a Comment