Thursday 27 August 2020

MEMBENTUK MINDA MERDEKA

Kemerdekaan minda menjadi perkara terpenting dalam usaha membentuk kejayaan hidup. Selagi minda dikuasai blok pemikiran kuno, taksub, mudah percaya, fikiran singkat, mudah mengaku kalah dan tidak berdaya saing, selagi itu seseorang tidak mendapat nikmat kemerdekaan sebenar.

Apa yang nyata, generasi pasca merdeka, khususnya di peringkat usia remaja, kini berdepan dengan berbagai-bagai gejala pincang krisis moral yang mencengkam jiwa. Bukan lagi sekadar perbuatan nakal dan keras kepala, konflik moral remaja berada di tahap membimbangkan.

Kes penagihan dadah, mat rempit, arak, seks rambang, gengsterisme, merompak, membunuh dan mengedar dadah semakin menjadi barah dalam masyarakat. 

Bagi remaja, kemerdekaan adalah kebebasan bagi mereka melakukan apa sahaja yang mendatangkan kepuasan hidup. Remaja terus khayal dengan budaya hedonistik sehingga cara berfikir tidak lagi melambangkan cara hidup masyarakat timur. Lebih malang lagi, banyak remaja Islam menyimpang jauh dari ajaran Islam. 

Musnahnya kehidupan remaja, bererti hancurlah negara pada masa hadapan. Remaja bakal menjadi teras kekuatan negara pada masa depan. Kalau teras telah rosak, maka rosaklah seluruh negara. 

Setiap rakyat adalah aset kepada negara yang sekarang ini hangat diperkatakan berkaitan modal insan. Rakyat adalah modal kepada negara untuk membangun pada masa sekarang dan masa hadapan.

Berdasarkan situasi sekarang, satu usaha yang hollystik (menyeluruh) untuk membangunkan modal insan dalam aspek jasmani, rohani, emosi dan intelek perlu dilakukan. 

Generasi masa kini dituntut agar meluaskan minda masing-masing dengan pelbagai ilmu dan kemahiran agar mampu muncul sebagai manusia yang releven. Penekanan hendaklah diberikan berkaitan pembangunan fizikal dan juga pembangunan modal insan.

Individu yang bermasalah bukan lagi menjadi modal kepada negara, tetapi satu ancaman dan bebanan kepada negara. Kita mesti menjadi pejuang kepada negara, bukannya pengkhianat bangsa. 

Hakikatnya, negara kita kini telah memiliki kemudahan atau kemajuan kelas pertama. Apa yang perlu diusahakan sekarang adalah agar mentaliti rakyat juga berada di tahap kelas pertama. Kita perlu menghapuskan label yang sekarang ini rakyat Malaysia masih berada di tahap mentaliti kelas ketiga.

Justeru, sebagai rakyat yang menjunjung semangat kemerdekaan, kita perlu bersedia berkorban apa sahaja demi mempertahankan kemerdekaan negara. Kita perlu bersatu padu bagi meningkatkan kemajuan umat dan negara.

No comments:

Post a Comment