Terdapat pecahan atau peraturan
digunapakai dalam menentukan sama ada adat itu boleh dijadikan sebagai sumber
hukum atau sebaliknya
Perkara yang biasa dilakukan oleh
banyak orang, maka ia mesti juga dilakukan oleh orang lain. Yakni, sesuatu yang
telah biasa dilakukan oleh banyak orang lain, maka mesti orang terkemudiannya
juga melakukannya. Ini memberi satu ketetapan agar mudah untuk diambil tindakan
pada masa depan atau sesuatu yang berkaitan dengannya. Sesuatu perkara yang
tidak wajib asalnya, tetapi telah dijadikan satu peraturan wajib dalam
masyarakat disebabkan adat dan undang-undang.
Contohnya, setiap lelaki di
Malaysia selepas akad nikah diwajidkan bertaklid mengikut apa yang telah
ditetapkan skripnya oleh majlis agama. Setiap negeri lafaz taklidnya berbeza
sebutan, tetapi sama pada maksudnya.
Ucapan taklid sebenarnya tidak
termasuk dalam rukun nikah atau wajib dilakukan. Bagaimana, berdasarkan adat
terpakai di Malaysia, ia adalah diwajibkan. Perkara ini bagi melindungi hak
isteri dan memudahkan satu pentadbiran jika timbul masalah berkaitan dengannya.
Dengan kata lain, apabila berlaku sesuatu yang lazimnya dijadikan taklid, maka
pihak berkuasa agama dapat melakukan tindakan sewajarnya.
Adat yang diakui itu umumnya
terjadi diketahui mengenainya oleh anggota masyarakat dan bukannya perkara
jarang-jarang terjadi. Ini membawa maksud bahawa sesuatu yang ingin dijadikan
peraturan itu hendaklah perkara yang telah difahami atau biasa dilakukan oleh
orang ramai.
Bahkan, sesuatu yang dianggap
menyalahi kebiasaan jika kita melakukan sebaliknya, walaupun pada hukum asasnya
dalam Islam mengkehendaki sebaliknya.
Contohnya hal berkaitan memakai
kasut atau alas kaki ketika memasuki pejabat kerajaan mahupun swasta. Umum
diamalkan, pejabat sekarang membenarkan pemakaian kasut walaupun bahagian
lantainya ditutupi dengan permaidani dan bersih.
Pada kaedah asalnya Islam mengajar
umatnya menanggalkan kasut apabila memasuki rumah atau bangunan. Ini bertujuan
untuk mengelak kekotoran yang melekat di kasut dibawa masuk ke dalam
rumah.
Namun, adat mamakai kusut dalam
pejabat berdasarkan kepada maslahat dan mengelak mudarat. Bayangkan jika perlu
membuka kasut yang menyebabkan kesukaran dan mengganggu kelicinan tugas.
Begitu, juga kasut ditinggalkan di luar besar kemungkinan akan dicuri.
Jadi, jika ada pejabat yang
menetapkan peraturan agar menanggalkan kasut, maka perlulah meletakkan tanda
peringatan atau arahan agar berbuat demikian.
Ini perlu, seperti dijelaskan ialah adat biasanya tidak perlu ditanggalkan.
Jadi, jika ingin dilakukan sebaliknya, maka perlu ada satu makluman
mengenainya.
Pemberian kebenaran menurut adat
kebiasaan adalah sama dengan pemberian berdasarkan kata-kata. Ia membawa erti
bahawa adat yang berlaku bermaksud satu kebenaran untuk semua atau yang
biasanya berkaitan dengannya. Kebenaran yang berasaskan adat itu dianggap sama
seperti kebenaran melalui kata-kata.
Contohnya, sebuah kedai yang telah
membuka pintu bermakna telah membenarkan orang ramai memasukinya. Walaupun
tuannya tidak menjemput orang memasukinya, tetapi tindakan membuka pintu itu
telah menjadi adat yang bermaksud orang boleh memasukinya. Ia boleh dianggap
tuan kedai itu telah membenarkannya secara kata-kata.
Maka, jika tuan kadai
membuka pintu, tetapi tidak bermaksud untuk membenarkan orang ramai
memasukinya, maka dia perlu menyatakan tegahan melalui tulisan atau kata-kata.
Begitu, juga jika ia hanya dikhususkan untuk golongan tertentu, maka perlu
dijelaskan atau dimakluman mengenainya.
Hukum itu biasa digunakan dan bukan
hanya sekali sekala saja. Sesuai dengan apa yang dikatakan adat yang berlaku
berulang-ulang, maka hukum mengenai adat itu juga kerap dan sering kali
digunakan atau terjadi dalam masyarakat. Tidak dianggap satu hukum yang perlu jika ia hanya berlaku atau
digunakan sekali sekala saja.
Keperluan kerap digunakan itulah
sebenarnya mengapa ia perlu dijadikan sumber hukum. Ia jelas menunjukkan
keperluannya. Contohnya dalam aktiviti jualan salam atau tempahan barang.
Ternyata jualan salam yang mana pembeli setuju membeli sesuatu barang atau
produk yang belum siap kini menjadi satu perkara lumrah dalam jual beli.
Kebanyakan barang dibeli melalui salam adalah harta mahal seperti rumah yang
dibina apabila ada tempahan daripada pembeli.
No comments:
Post a Comment