Jambatan
Sultan Yahya Petra yang menjadi penghubung Kota Bharu dengan Tumpat, melintasi
Sungai Kelantan.
Sejarah pembinaan Jambatan Sultan Yahya Petra bermula secara
rasmi pada 14 September 1962 apabila Sultan Kelantan, Sultan
Yahya Petra ibni Sultan Ibrahim, berangkat menyempurnakan perletakkan
batu asas Jambatan Sungai Kelantan (nama asal).
Jambatan ini kemudiannya dinamakan Jambatan
Sultan Yahya Petra sempena nama Baginda sendiri.
Dalam titahnya, Baginda berharap pembinaan
jambatan tersebut dapat membantu usaha-usaha meningkatkan ekonomi negeri dan
taraf hidup rakyat Kelantan.
Jambatan Sultan Yahya Petra merupakan
jambatan utama di Kota Bharu, Kelantan merentasi Sungai Kelantan.
Keperluan untuk membina jambatan menyeberangi
Sungai Kelantan ketika itu timbul berikutan kesulitan yang dihadapi oleh
penduduk di seberang Sungai Kelantan seperti Wakaf Bharu, Tumpat dan Pasir Mas
untuk ke Kota Bharu.
Ketika itu, penduduk terpaksa menggunakan
pengangkutan air seperti feri untuk menyeberangi Sungai Kelantan. Salah satu kemudahan feri beroperasi di antara jeti berhampiran Padang
Merdeka dengan jeti berhampiran Stesen Kereta api Palekbang.
Jambatan Sultan Yahya telah dirasmikan pada 17
April 1965. Ia menjadi jalan perhubungan darat yang lebih selesa dan memberi
banyak manfaat kepada penggunanya.
Pada tahun 2007, Jambatan Kedua Sultan Yahya
Petra (terletak di kiri dan kanan jambatan pertama) telah dibina dengan
pembiayaan sepenuhnya oleh Kerajaan Persekutuan.
Pembinaan yang menelan belanja
sebanyak RM184.4 juta itu telah dibuka sepenuhnya pada bulan Oktober 2013.
Gambar: Pemandangan Jambatan Sultan Yahya Petra dari tebing sungai bahagian Tumpat. Gambar dari media maya.
No comments:
Post a Comment