Hari Arafah (9 Zulhijjah) merupakan kemuncak
dalam seluruh rangkaian ibadah haji. Pada hari inilah para jemaah haji akan berkumpul di Padang
Arafah bagi menunaikan wukuf, iaitu rukun haji yang paling utama.
Di Arafah adalah tempat dan waktu terbaik untuk merendahkan diri di hadapan Allah SWT, memohon
keampunan, mengadu hajat, dan memperbanyakkan doa.
Sudah menjadi sunnah Rasulullah SAW untuk menggunakan sepanjang
waktu wukuf ini dengan berdoa tanpa henti. Jika kita menelusuri hadis Jabir tentang
sifat haji Nabi SAW, iddapati bahawa baginda
berdoa sepanjang waktu, dari tergelincir matahari (Zohor) hingga terbenam
matahari jam tanpa henti.
Antara yang menunjukkan kesungguhan baginda SAW berdoa pada
waktu ini adalah apa yang diceritakan Usamah bin Zaid: "Aku pernah
membonceng di belakang Nabi di Arafah. Baginda mengangkat kedua-dua tangan
untuk berdoa. Tiba-tiba untanya condong ke sisi lalu jatuh tali kekangnya. Maka
Nabi engambil tali itu dengan satu tangan, sementara tangan satu lagi tetap
diangkat untuk berdoa." (Hadis riwayat al-Nasai)
Wukuf di Arafah adalah tunjung utama ibadat haji. Ini adalah
berdasarkan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Haji itu adalah Arafah.”
(Hadis riwayat al-Tirmizi dan al-Nasai)
Maknanya, inti dan jiwa utama ibadah haji terletak pada
wukuf di Arafah. Tanpa wukuf, ibadah haji tidak sempurna.
Amalan-amalan disyariatkan pada Hari Arafah
- Wukuf di Arafah. Bermula dari waktu Zohor hingga terbenam
matahari. Para jemaah digalakkan memperbanyakkan zikir, doa, istighfar, bacaan
al-Quran, talbiyyah, dan segala amalan soleh.
- Solat Jama‘ dan Qasar di Arafah. Solat Zohor dan Asar
dilaksanakan secara jama‘ taqdim (digabung dan diawalkan) dan qasar
(dipendekkan), dua rakaat setiap solat. Dilakukan dengan satu azan dan dua
iqamah, sesuai sunnah Nabi SAW. .
Selepas terbenam matahari pada 9 Zulhijjah, para jemaah akan
bergerak menuju Muzdalifah untuk bermabit (bermalam), sebagai salah satu wajib
haji sebelum menuju Mina pada pagi 10 Zulhijjah. .
Menurut mazhab Syafie, kadar minimum mabit yang wajib ialah
melebihi separuh malam. Selesai itu, dibolehkan untuk terus ke Mina bagi
melontar Jamrah al-‘Aqabah al-Kubra.
Baca juga:
No comments:
Post a Comment