Penyediaan perkhidmatan kereta api di Malayis dimulakan pada
era kolonial British. Salah satu rangkaian kereta api terawal di Malaysia beroperasi
di Pangkalan Weld (Weld Quay). Namun, tidak banyak catatan sejarah ditemui
berkaitan perkhidmatan ini.
Pada awal abad ke-20, Weld Quay bukan sahaja menjadi pusat
perdagangan maritim, tetapi juga nadi pengangkutan darat apabila perkhidmatan
Malayan Railway sampai ke kawasan pelabuhan ini.
Stesen kecil berhampiran jeti menjadi titik sambungan
penting bagi penumpang dan kargo dari tanah besar ke Pulau Pinang melalui feri
dan kereta api. Gabungan rel, jalan raya dan laut menjadikan Weld Quay sebagai
hab logistik yang strategik dalam era kolonial British.
Pengkalan Weld telah diwujudkan sebagai sebahagian daripada
projek penambakan tanah secara besar-besaran pada akhir abad ke-19.
Pengkalan Weld dinamakan sempena Frederick Weld yang menjadi
Perdana Menteri pada tahun 1864. Beliau juga berkhidmat sebagai Gabenor
Negeri-negeri Selat antara 1880 dan 1887.
Pulau Pinang sekitar tahun 1880-an perkhidmatan kereta api membabitkan
laluan dari Jeti Weld Quay di Georgetown ke Ayer Itam.
Jajaran perkhidmatan kereta api diperluaskan menghubung
bangunan penjara lama di Georgetown ke Taman Botani di Jalan Kebun Bunga oleh
seorang pegawai pemerintah dikenali sebagai Mr Gardiner, pada 1885.
Berbeza dengan kereta api era kolonial yang menggunakan
sistem lokomotif dan gerabak, perkhidmatan kereta api negeri ini dipercayai
berenjin stim dengan hanya dua gerabak.
Trem berkenaan dipercayai digunakan British bagi mengangkut
batu dan kemudahan asas dari bangunan penjara lama ke depoh simpanan yang kini
menjadi sebahagian tapak Taman Botani, bagi tujuan pembinaan jalan raya dan
empangan.
Bagaimanapun tidak banyak rekod dan dokumen mengenai kereta
api terbabit diperoleh, malah British dipercayai tidak menggunakan lagi sistem
pengangkutan itu, sebaik perang tamat pada 1945.
Gambar - Tren yang dipercayai digunakan di Pulau Pinang pada masa dahulu.
No comments:
Post a Comment