Tuesday, 24 June 2025

TANGGUNGJAWAB PBT BINA STESEN BAS

 
Stesen bas untuk kegunaan penduduk atau warga di sesuatu kawasan biasanya dirancang dan dibina oleh kerajaan negeri itu sendiri atau pihak berkuasa tempatan (PBT). Sebagai contoh, Terminal Bas Kota Bharu Sentral (KB Sentral) di Kota Bharu adalah projek yang dibiayai dan dilaksanakan oleh kerajaan negeri Kelantan.
 
Namun, isu pembinaan KB Sentral berbangkit kerana sudah lebih 10 tahun tidak dimulakan biarpun telah beberapa kali diisytiharkan oleh kerajaan Kelantan bahawa ia bakal dibina. Kos pembinaan terminal bas ini dianggarkan sebanyak RM64 juta bakal dibina di Tunjung, bersebelahan dengan Stesen Kota Bharu (ECRL).
 
Polimik pembinaan stesen bas yang sesuai untuk Kota Bharu difikirkan perlu memandangkan stesen bas sementera di Lembah Sireh dilihat tidak mampu menampung operasi ratusan bas setiap hari.
 
Stesen bas sementara itu memang dibina sesuai dengan status "sementara". Tidak banyak kemudahan disediakan. Maklumlah ia hanya untuk kegunaan sementara. Namun, ia telah digunakan sudah lebih 10 tahun.
 
Kedaifan fasiliti itu menyebabkan ketidakselesaan kepada pengguna selain menjadi bahan cemuhan dan jenaka dalam kalangan masyarakat. Sedangkan kerajaan Kelantan terus berdalih dan memberi macam-macam jawapan setiap kali isu itu dibangkitkan.
 
Ada pihak berpendapat mengapa projek itu tidak diambil alih oleh kerajaan Persekutuan? Secara amalnnya, seperti telah dinyatakan, penyediaan kemudahan stesen bas adalah di bawah tanggungjawab kerajaan negeri atau pihak berkuasa tempatan.
 
Kerajaan negeri melalui pihak berkuasa tempatan (PBT) masing-masing berperanan untuk membangunkan terminal bas.
 
Bukan saja Kelantan, semua negeri pun Kerajaan Persekutuan tiada peruntukan untuk membina terminal bas bersepadu. Sebaliknya, ia  kerjasama antara kerajaan negeri dan PBT. Ini terpakai di semua negeri.

No comments:

Post a Comment