Friday 20 March 2020

MENGAPA TIDAK PERLU LANTIK JAWATAN TIMBALAN PERDANA MENTERI


Pembentukan Kabinet Tan Sri Muhyiddin Yassin yang diumumkan pada 9 Mac 2020 mengambil pendekatan berbeza berbanding acuan konvensional yang sebelum ini apabila menyaksikan tiada jawatan Timbalan Perdana Menteri. Tindakan itu dilihat pelik bagi kebanyakan rakyat yang dikaitkan dengan kesukaran untuk memilih individu mengisi jawatan kedua tertinggi itu.

Sebenarnya, jawatan Timbalan Perdana Menteri memang tidak pernah wujud dalam Perlembagaan Persekutuan. Jawatan itu diwujudkan untuk membantu Perdana Menteri, namun tidak dimasukkan di dalam mana-mana Perkara Perlembagaan Persekutuan.

Keberadaan Timbalan Perdana Menteri dalam kabinet adalah berdasarkan kepada jawatan menteri yang disandang. Setiap Timbalan Perdana Menteri 'wajib' dilantik menjawat jawatan mana-mana kementerian ataupun Menteri Di Jabatan Perdana Menteri bagi melayakkan dia hadir secara sah mesyuarat kabinet.

Muhyiddin tidak melantik Timbalan Perdana Menteri, sebaliknya digantikan dengan empat menteri kanan yang bakal memangku atau melaksanakan tugas yang biasa dilakukan oleh Timbalan Perdana Menteri secara bergilir-gilir.

Muhyiddin ketika mengumumkan barisan Jemaah Menteri dilaporkan berkata menteri kanan akan membantunya menjalankan tugas sebagai Perdana Menteri, termasuk mempengerusikan mesyuarat Kabinet ketika ketiadaannya dalam negara, sekali gus menyaksikan tiada keperluan untuk melantik Timbalan Perdana Menteri.

No comments:

Post a Comment