Wednesday 25 October 2023

KOPI GILING TAWAU MEMANG SEDAP

 
Pengunjung ke Tawau tidak melepaskan peluang untuk berkunjung ke Pasar Tanjung. Pasar Tanjung terletak di Jalan Dunlop, berhampiran laut dan bersebelahan Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) Tawau. Pasar Tanjung merupakan pasar tertutup terbesar di Malaysia.  

Antara yang menarik perhatian pengunjung di Pasar Tanjung ialah kopi giling, selain ikan kering atau ikan masin yang cukup terkenal menggamit pengunjung singgah di situ.

Kopi giling merupakan yang antara yang ‘legend’ di Tawau. Banyak kedai kopi di Tawau menggunakan kopi giling tempatan. Kopi giling Tawau menjadi sebutan ramai.

Kopi giling yang dijual di Pasar Tanjung berada di tingkat bawah. Ada barisan gerai yang khusus menjual kopi giling.

Kopi giling tradisional ini dibungkus atau dimasukkan ke dalam plastik jernih mengikut jenis dan berat. Pembeli boleh melihat mesin pengisar kopi di meja-meja yang menjual kopi.

Pembeli boleh memilih biji kopi yang menjadi kesukaan dan penjual akan mengisar terlebih dulu biji kopi pilihan itu. Pastinya ia mengambil masa sedikit. Lebih baik beli sahaja yang sudah siap diguling.

Bau kopi giling ini memang berlainan dengan kopi biasa dijual di tempat lain. Keaslian aroma kopinya memang menarik. Apabila dibacuh dengan air panas, pasti bau aromanya lebih terserlah.

Jika berkunjung ke Tawau, jangan lupa kopi gilingnya.

No comments:

Post a Comment