Bolehkah
seorang lelaki memakai cincin suasa? Persoalan ini timbul kerana suasa ada
mengandungi unsur emas.
Suasa adalah pancalogam, iaitu campuran di antara emas dan
tembaga. Makanya, cincin suasa adalah cincin yang mana bahannya diperbuat
daripada campuran emas dan tembaga.
Sedangkan
telah diketahui umum, orang lelaki Islam diharamkan menggunakan atau memakai
emas sebagai perhiasan. Ini berdasarkan sebuah hadis yang mana Nabi SAW telah
bersabda: "Telah dihalalkan emas dan sutera asli bagi perempuan di
kalangan umatku dan diharamkan (keduanya) bagi lelaki." (Riwayat al-Nasai
(5148)
Mengetahui
akan keharaman bagi lelaki untuk mengambil emas sebagai perhiasan, maka begitu
juga dengan memakai cincin emas bagi lelaki bahkan pengharamannya jelas melalui
hadis Nabi SAW. Daripada Abu Hurairah: "Sesungguhnya Nabi SAW melarang
(lelaki) dari memakai cincin emas." (Riwayat Muslim (2089)
Larangan
serta ancaman terhadap lelaki yang memakai cincin emas telah sabit di dalam
hadis Nabi SAW dan cukup baginya untuk mengatakan haram bagi lelaki memakai
cincin yang diperbuat daripada emas.
Penjelasan
berkenaan cincin suasa itu adalah cincin yang diperbuat daripada campuran emas
dan juga tembaga. Ini menjadikan komposisi cincin tersebut bukanlah diperbuat
daripada emas semata-mata bahkan terdapat campuran jenis logam yang lain.
Suasa
ini mempunyai peratusan komposisinya yang tersendiri. Secara umumnya boleh
dikatakan bagi membuat cincin suasa, ianya adalah hasil campuran (secara kasar)
70% tembaga, 20% emas dan 10% perak. Kadar ini dicampurkan dengan kaedah yang
tertentu lalu menghasilkan suasa.
Bagaimanakah
pandangan para ulama terhadap sesuatu barang yang terhasil daripada campuran
emas dan juga bahan yang lain?
Di
dalam mazhab Syafie, bagi jenis logam yang disadur dengan emas, Imam Nawawi menyebutkan
di dalam kitabnya al-Majmu`: Sekiranya cincin itu diperbuat daripada perak dan
dicampur, disadur (menggunakan api) dengan emas atau pedang yang disadur
ataupun selainnya dari alatan perang dengan emas, sekiranya dileburkan kembali
di atas api lalu masih dapat dikesan emasnya maka hukumnya haram secara
kesepakatan.
Sekiranya
tidak dapat dikesan lagi emas tersebut maka ada dua jalan (yang paling sahih di
antara keduanya) dan dengannya diputuskan oleh ulama al-Iraq adalah haram
berdasarkan hadis.
Padanya terdapat dua pendapat oleh al-Baghawi dan juga seluruh ulama al-Khurasan atau jumhur dari
kalangan mereka yang mana salah satunya (haram) dan (keduanya) dibenarkan
kerana ianya dihukumkan seperti tiada (emas tersebut selepas dilebur kembali).
Kesimpulan.
Berdasarkan kenyataan-kenyataan di atas, bahawa pemakaian cincin suasa bagi
lelaki adalah haram dan tidak dibolehkan. Ini berdasarkan hadis yang telah sebutkan
pada perbincangan di atas yang mana dengan jelas Nabi SAW menyebut akan pengharamannya
ke atas lelaki untuk diambil menjadikan perhiasan.
Dalam
menentukan kaedah hukum, apabila berkumpul perkara halal dan haram maka perkara
haram akan lebih menguasai. (Al-Asybah wa al-Nazair oleh al-Imam al-Suyuti
Rahimahullah. Dar al-Kutub al-`Ilmiyyah, hlm. 105)
Komposisi
cincin suasa yang mengandungi peratusan tertentu emas menjadikan ianya juga
dikira terdapat emas di dalamnya meskipun setelah diadun dengan bahan-bahan
yang lain.
Pengharamannya
juga berdasarkan keadaan di mana sekiranya cincin suasa itu dileburkan kembali,
jika dapat dikesan kembali emasnya itu maka hukumnya haram. Begitu juga
sekiranya jika setelah dilebur, tidak dapat dikesan lagi emasnya (istihlak),
maka yang paling sahih seperti mana dinukilkan oleh al-Imam al-Nawawi adalah haram
juga hukumnya.
Sabda Rasulullah SAW yang
bermaksud: “Emas dan sutra dihalalkan bagi umatku yang wanita, namun haram bagi
lelakinya” (Hadis riwayat Ahmad dan Nasai)
Rasulullah SAW pernah bertemu seorang lelaki
yang memakai cincin emas di tangannya. Beliau mencabut cincin tersebut lalu
melemparnya, kemudian bersabda: “Seseorang dari kalian telah sengaja mengambil
bara api neraka dengan meletakkan di tangannya” (Hadis riwayat Muslim)
Islam
membenarkan lelaki memakai cincin yang diperbuat daripada perak bahkan cincin
Nabi SAW juga diperbuat daripada perak. Maka pilihlah yang dibenarkan oleh
syarak dan jauhilah perkara syubhat.
Penggunaan
emas oleh lelaki dibenarkan untuk keperluan yang mana 'darurat' atau satu
kepeluan khusus yang mana tidak boleh menggunakan bahan lain.
Sebuah hadis bermaksud: “(Arjafah bin Asad) hidungnya terpotong di hari peperangan Al-Kullab, maka
dia membuat hidung dari daun namun daun itu berbau dan mengganggu dirinya, maka Nabi memerintahkannya untuk
mengganti dengan yang terbuat dari emas.” (Hadis riwayat Abu Daud. Al-Albani mengatakan
hadisnya hasan)
Mengenai logam lain seperti besi, tembaga dan seumpamanya, tidak ada nas
yang mengharamkan pemakaiannya sama ada untuk lelaki maupun perempuan.
No comments:
Post a Comment