Menziarahi
kubur pada Aidilfitri akan melahirkan perasaan sedih dan hiba mengenangkan
orang tersayang yang telah meninggalkan kita. Mengapakah pilih untuk bersedih
pada Aidilfitri?
Sepatutnya
Aidilfitri adalah untuk bergembira dan membina semangat untuk terus menjadi
muslim sejati setelah berjaya melaksanakan ibadat puasa. Aidilfitri adalah hari kejayaan membentuk dan
memperkasakan takwa.
Selain
itu, pada hari raya juga sepatutnya diutamakan mengunjungi mereka yang masih
hidup. Amalan itu amat dituntut dalam agama di mana Rasulullah SAW ketika pergi
dan balik menunaikan solat sunat Aidilfitri akan menggunakan laluan berbeza
bagi memberi peluang bertemu dengan seramai mungkin umat Islam.
Dalam
hadis Jabir berkata: “Rasulullah pada hari raya mengambil jalan yang berbeza”
(Riwayat al-Bukhari).
Kawasan
perkuburan bukan tempat membaca al-Quran atau beribadat. Bagi kaum keluarga,
khususnya anak arwah yang ingin mensedekah pahala dan berdoa, ia boleh
dilakukan di mana-mana saja dan bila-bila masa saja.
Anak
soleh sentiasa mendoakan kesejahteraan ibu bapanya yang masih hidup maupun
telah meninggal dunia. Tidak ada hari dan tempat dikhususkan untuk berdoa
kepada ibu bapa yang telah meninggal dunia.
Tambahan
pula apa yang disunatkan untuk kita lakukan ketika menziarah kubur hanyalah
mendoakan kesejahteraan 'penghuni' kawasan perkuburan itu dan bukannya membaca
Yasin.
Sabda
Rasulullah SAW bermaksud: "Salam sejahtera hai penghuni kubur mukminin dan
muslimin dan insya-Allah kami akan menyusulmu. Aku mohon keselamatan kepada
Allah bagi kami dan kalian." (Hadis riwayat Muslim).
Sesungguhnya
kubur dan rumah mempunyai perbezaan yang ketara antara keduanya biarpun
kedua-duanya ada penghuni. Sebab itu Rasulullah SAW menegaskan agar rumah tidak
dijadikan seperti kubur.
Rasulullah
SAW bersabda bermaksud: "Janganlah kamu jadikan rumah kamu itu sebagai
kuburan. Sesungguhnya syaitan itu lari dari rumah yang dibacakan di dalamnya
surah al-Baqarah." (Hadis riwayat Muslim)
Jelas
kali, Rasulullah SAW menggalakkan kita melakukan ibadat seperti membaca
al-Quran dan solat di rumah. Ia lebih selesa dan boleh dilakukan pada bila-bila
masa. Ironinya, kawasan kubur pula tidak bolehlah disamakan dengan rumah untuk
dijadikan tempat beribadat.
Rasulullah
SAW bersabda: "Janganlah kamu jadikan rumah-rumah kamu itu sebagai kuburan
dan janganlah kamu jadikan kuburku tempat perayaan." (Hadis riwayat Abu
Daud).
Dari
Abi Hurairah berkata: Telah bersabda Rasulullah: "Janganlah jadikan
kuburku sebagai tempat berhari raya” (Hadis riwayat Ahmad 2/367)
Maka
tidak sepatutnya mengkhususkan Aidilfitri sebagai hari berkumpulnya manusia di
kawasan perkuburan kerana ia menggambarkan seolah-olah kuburan dijadikan
kawasan perayaan.
Raikan
Syawal dengan amalan kunjung mengunjung sesama manusia yang masih hidup. Jika
ingin melawat kubur, lebih baik ia dilakukan pada waktu lain yang lebih sesuai
dan tidak menjadikan ia sebagai satu ritual yang ditakuti akan dilihat oleh
pihak lain seperti meniru ajaran agama mereka.
Memang
telah wujud tanggapan penganut agama lain berdasarkan pemerhatian mereka,
mengatakan salah satu acara sambutan Aidilfitri ialah menziarah kubur dan
ternyata perbuatan itu menyamai dengan apa yang mereka lakukan.
Perbezannya
hanya dari segi amalan di kubur yang mana orang Islam membaca Yasin, sedangkan
orang bukan Islam membaca mentera dan perbuatan untuk 'berhubung' dengan si
mati.
Seharusnya
orang Islam perlu lebih memahami setiap amalan yang berkaitan dengan agama dan
bukannya sekadar meniru tanpa memahami apa yang dilakukan.
No comments:
Post a Comment